Zraz motocyklov MANET 90 – 16. ročník, Ružomberok 11.9.2021

od autora: | 19. septembra 2021

Manet 90 je prvý slovenský motocykel, ktorý sa tu vyrábal sériovo. Napriek tomu, že Česi ho označujú za svoj výtvor, ktorý boli donútení v rámci „obnovy poľnohospodárskeho Slovenska“ darovať na výrobu na Považie, pravda je iná. V Ružomberku sa vďaka organizátorovi, ktorým je Marián Sila, uskutočnil už 16. ročník stretnutia týchto jednovalcových dvojpiestov.

Je pravda, že na konštrukcii motocykla sa podieľali českí konštruktéri (Žniva, Ullman, Sklenář). Nešli na Považie nebodaj za trest, ale za lepšími podmienkami a hlavne kvôli možnosti realizácie vlastných vízií, ktoré im v tom čase v už zavedených českých motocyklových fabrikách neprešli. Takže konštrukcia a návrh prebiehali na Slovensku spolu so slovenskými prispievateľmi (Sedlák, Režňák, Jandušík). Svedčí o tom aj to, že českí konštruktéri zostali na Slovensku aj po skončení výroby Maneta.

Manet sa vyrábal krátko, musel ustúpiť zbrojárskej výrobe. Aj tak však má dosť priaznivcov, a ceny zachovalých strojov stúpaju nad trojtisícové sumy v eurách! Pritom to nie je žiadny silný stroj, dokáže sa pohybovať tak do 70km/h. Najväčšiu historickú hodnotu majú pôvodné, nerenovované stroje. Pri renovácii je problém trafiť hlavne pôvodný odtieň, preto boli na stretnutí nehomogénne farby jednotlivých ročníkov. Prvé stroje z roku 1947 boli v slonovej farbe (najbližší je RAL1014), tých je najmenej, vyrobilo sa len 366 kusov. V tejto farbe tento rok nebol na stretnutí žiadny stroj. V roku 1948 to už bolo vyrobených 10975 strojov, ktoré mali modrú metalízu (najbližšia metalíza je RAL5025, obyčajný odtieň však RAL5012). V roku 1949 bolo vyrobených 11018 strojov v zelenom odtieni (asi RAL6005), roku 1950 ešte dobiehali zelené a nastupovali červené (asi RAL3011), spolu 10255 kusov, a v poslednom roku výroby, 1951, to boli už len červené v počte 5016. Teda v dnešnom ponímaní to boli vlastne limitované ročné farebné edície 🙂

Po výstave pred ružomberskýcm hotelom Kultúra sa účastníci na historických strojoch vybrali na klasický výjazd okolo Liptovskej Mary. Tak akurát na parádnu kochačku pre 70 ročné stroje.

Faktické údaje som čerpal z knihy MANET 90 od Zdena Metzkera, ktorý pracoval v priamo v Považských strojárňach v konštrukcii motocyklov.

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.