Registrácie motocyklov (vozidlá kategórie L) 1.-10./2024

od autora: | 14. decembra 2024

Podľa vývoja registrácií motocyklov, teda väčšinou vozidiel určených na voľný čas, je zrejmé, že sa tu na Slovensku nemáme až tak zle, ako väčšina kuviká. Rok 2024 bude pravdepodobne opäť rekordný, aj keď Ministerstvo vnútra „eštok“ neuverejnilo štatistiku za november 2024. Možno aj tieto čísla sa stanú tajné… Prvé tri riadky sú už väčšinou elektrické stroje, invalidné trojkoly či štvorkolky, ale aj kolobežky na číslach od HECHTu. Uvidíme z koncoročných čísel, ako sú na tom malé spaľováky. Ich ponuka je dosť široká, ale aj tak sa väčšina záujemcov o benzínové vozidlo, ktorí majú len B-čkový vodičák presunula o kategóriu vyššie – L1e. Tá zabezpečuje celú tretinu registrácií nových motocyklov, a z toho je polovica Honda.

Je to vďaka tomu, že u nás platia predpisy EÚ. Novelu predložil poslanec Juraj Droba s tým, že na B-čkový vodičák sa môžu viesť všetky vozidlá kategórie A1. Proti zákonu nehlasoval nikto, celé KDH okrem Jána Figeľa, sa vtedy hlasovania zdržalo. (Asi mali za to, že tí čo jazdia na motorkách, sú nejakí „satanisti„). Vtedajší výbor pre obranu a bezpečnosť navrhol obmedziť návrh len na automatickú prevodovku z dôvodu, že to tak majú aj v Čechách (obkecané, citujem: „Na základe komparácie navrhovanej právnej úpravy s obdobnou úpravou v iných členských štátoch Európskej únie, ako aj vzhľadom na vývoj dopravno-bezpečnostnej situácie na cestách v Slovenskej republike a jej možné ovplyvnenie navrhovanými zmenami, sa navrhuje podmieniť vedenie motorových vozidiel skupiny A1 na základe vodičského oprávnenia skupiny B dvoma rokmi od jeho udelenia, zúžiť túto možnosť len na vozidlá skupiny A1 s automatickou prevodovkou, obmedziť postupný prístup k vodičskému oprávneniu skupiny A a zapracovať aj súvisiace ustanovenia vyplývajúce zo smernice 2006/126/ES o vodičských preukazoch, podľa ktorých sa takéto oprávnenie nezaznaenáva do vodičského preukazu a vzťahuje sa len na územie daného štátu.„). Poslanci majú plné ústa toho, ako chcú robiť samostatnú, tú pravú slovenskú politiku, ale keď ide do tuhého, tak odpisujú od okolitých krajín. Teda výbor pod vtedajším vedením Jaroslav BAŠKU (bývalý minister obrany, teraz predseda Trenčiansleho samosprávneho kraja a SMERák) sa bál, že radenie na motorke zhorší dopravno bezpečnostnú situáciu. Lebo skúter, kde sa neradí a rozbehne sa na stovku len otočením plynu, je bezpečnejší… Hmm, logika, kdeže si.

Vtedajší legislatívny proces je popísaný tu: https://www.nrsr.sk/web/Default.aspx?sid=zakony/zakon&MasterID=4312
Ale ekonomike založenej na jednostopých vozidlách to brutálne pomohlo a po 10 ročných skúsenostiach to negatívne neovplyvnilo dopravu. Bolo by na čase teda vyhodiť z legislatívy tú automatickú prevodovku. Tak ako sa na konci minulého volebného obdobia oslobodili spod kliatby trojkolky.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.